O expoziție care surprinde activititatea artistică a lui Iosif Király în ultimele două decenii ale regimului comunist și în primul deceniu de tranzitie. Mediul predominant expus este fotografia ca mod de înregistrare a evenimentelor în desfășurare, expusă în forme variate – de la expunderea de lucrări de dimensiuni mari, la documente de laborator, de dimensiuni mici, uneori afectate de trecerea timpului. Expoziția cuprinde schițe, idei, desene, machete dispuse alături de fotografii, care susțin parcursul artistic.
Densitatea arhivei de lucrări din perioada predigitala a lui Iosif Kiraly descrie fenomene reprezentative ca problematica pentru contextul cultural actual: acumularea de informații/ date/ lucrări, depozitarea, circulația și expunerea lor. Arhiva, în cele două ipostaze – începută în comunism, continuată și expusă mai apoi în tranziția către capitalism – oferă prilejul gândirii unui spațiu propriu în sensul dualității ei – atât ierarhic cât și non-ierarhic.
Amplasată în simbolul comunismului – Casa Poporului, expoziția ilustrează ipostaze diferite de expunere a arhivei, materializate printr-o serie de obiecte de mobilier care se ajustează în funcție de tipul lucrării afișate, prezentând la cote diferite fotografii cu formate variate, machete, caiete, tipărituri, plicuri ( rețeaua mail-art ), diapozitive și proiecții video.
Lectura expoziției este dată de legături imateriale de idei, imagini, observații punctuale care crează un dialog între formatele mici ( expuse orizontal ) și cele mari-tablou ( expuse pe pereți ). Parcursul prin expoziție este liber și deschis, oferind modalități variate de a înțelege lucrările, putând astfel construi legături particulare între perioade de creație distincte.
Anul: 2018
Faza: Finalizat : Amenajare expoziție
Client: Muzeul Național de Artă Contemporană
Locație: Palatul Parlamentului, MNAC, București
Artist: Iosif Király
Curator: Ruxandra Demetrescu
Coordonator: Alexandru Oberländer-Târnoveanu
Fotografii: Lavinia Pollak (p1, p12) Dani Gherca (p2,4,5,6,8,9,11) cu amabilitatea MNAC
aprilie 2018